Hvala Allahu Gospodaru svjetova, Milostivom i Svemilosnom koji nas nije opteretio preko naših mogućnosti i koji voli da mu ibadet činimo. Neka je najljepši selam i blagoslov na Poslanika Muhammeda, njegovu porodicu i ashabe.

Allah Uzvišeni je u svojoj mudrosti stvaranja i određivanja svakom živom biću dao svrhu i poziciju na ovome svijetu. Sve stvoreno ima svoju ulogu i mudrost postojanja koju možemo vidjeti, shvatiti i dokučiti, ili nekad i ne. Ona postoji i prisutna je bez obzira na naše percepcije ili razumijevanje iste.
Jedna stara arapska mudrost kaže:
رَحِمَ اللهُ اِمْرَأً عَرَفَ قَدْرَ نَفْسِهِ
„Neka Allah podari svoju milost onome ko zna svoje mogućnosti, limite i poziciju.“
Poznavati svoju i tuđu poziciju te ulogu stvari i stvorenja oko sebe je izuzetno važna stvar u životu. Pozicija čovjeka na zemlji je da bude Bogu predan, a ljudima koristan. Pozicija stvorenja koje nazivamo animalnim svijetom, to jeste životinjama, je u većini slučajeva da služe ljudima. Pozicija vegetativnog svijeta je da većinom služi životinjama. To je jedan opštekorisni i povezani zakon i krug koji se opet vraća u korist samog čovjeka i njegove važne pozicije na zemlji.
Allah Uzvišeni kaže:
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا
„On, Allah, je taj koji je za vas sve na zemlji stvorio.“ (El-Bekare, 29)
Poštovana braćo, kao sljedbenici dini-islama trebamo nastojati da svoj život i u ličnom, i u porodičnom i u javnom segmentu usklađujemo sa propisima vjere i njenih nepromjenjivih načela. Dužnost nam je i da uviđamo i ukazujemo na pojave koje se sve više javljaju i unose u život naših muslimana, njihove kuće i svakodnevnicu.
Jedna od tih hrđavih pojava koja je sve više primjetna u posljednje vrijeme i koja izgleda uzima sve više maha, posebnno među mladim generacijama, jeste držanje kućnih ljubimaca –pasa u muslimanskim kućama.
Kao muslimani imamo obavezu poznavanja propisa svoje vjere u svim stvarima pa i u ovoj navedenoj, o kojoj danas upravo govorimo u ovoj hutbi, jer to jeste aktuelno i valja nam to tretirati i usmjeriti pažnju na to.
Pitanje držanja pasa u kući je spomenuto i tretirano u direktnim i jasnim šerijatskim tekstovima – hadisima Poslanika Muhammeda, neka je Allahov blagoslov i mir na njega, pa nam je on kazao :
إِنَّ الْمَلائِكَةَ لا تَدْخُلُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلا صُورَةٌ
„Meleci zaista ne ulaze u kuću u kojoj ima pas ili slika“ (Ibn Madže). Pod slikom se ne misli na umjetničke slike koje u čovjeku bude motiv za lijepim, korisnim i kreposnim stvarima, već na one prizore koji podstiču na razvrat i nemoral i odvraćaju svijest čovjeka od Stvoritelja.
U drugoj predaji stoji:
مَنْ أَمْسَكَ كَلْبًا فَإِنَّهُ يَنْقُصُ كُلَّ يَوْمٍ مِنْ عَمَلِهِ قِيرَاطٌ إِلا كَلْبَ حَرْثٍ أَوْ مَاشِيَةٍ
„Ko nabavi psa osim za čuvanje usjeva ili stoke, svaki dan će mu od dobrih dijela biti umanjeno koliko je brdo Uhud.“
Dakle, stav islama jasno ukazuje da držanje psa u muslimanskoj kući nije dozvoljeno. Ova pojava ne pripada našem muslimanskom kulturnom ili kulturološkom okviru već je preuzeta i kopirana od drugih kulturoloških miljea, okvira i podneblja. Pas se drži gdje ima potrebe za njim da vrši svoju prirodnu iskonsku funkciju; da čuva stado, imovinu ili kuću. Isto tako kao dresiranu životinju dozvoljeno je da ga drže i koriste službeni organi u svrhu otkrivanja i pronalaska počinilaca i izvršenja prekršilaca zakona i, izvršenja krivičnih djela. Ali da pas bude na deredži (stepenu) kome se pokazuje pažnja, ljubav i briga kao i insanu, ili čak i više od toga, to je protivno Božijem redu i poretku stvaranja na Zemlji.
Allah dž.š. je određene stvari zabranio, ali je mnoge druge dozvolio i učinio dostupnim. Zabranjenih stvari je mnogo manje nego dozvoljenih koje su obilnije, mnogobrojnije i na dohvat ruke. Uočavamo da je iz svoje mudrosti i brige prema ljudima zabranio držanje i boravak psa u kući, ali ga je dozvolio za lov, čuvanje imovine, usjeva, stoke i slično, pod uslovom da pas boravi van kuće. Pas nije čista životinja. Ono što izlazi između njegovih čeljusti nije čisto. To onečišćuje i s tim što se pojavljuje iz njegovih čeljusti, ako insan dođe u kontakt s tim, treba da abdest obnovi. Nečist koju psi ostavljaju na svakome koraku iza sebe jeste higijensko-sanitarni problem, ali i izraz potpunog nemara i nebrige onih koji ih drže i dopuštaju iza „njihovih ljubimaca“ ostaju takvi tragovi nekulture.
Draga braćo,
Svjedočimo vremenu kada su mnoge vrijednosti izokrenute, kada se uvodi i afirmira ono što nije prirodno ljudskoj prirodi i njegovom duhu. To su pojave koje nagrizaju lični i porodični život muslimana, a to nam treba biti na prvome mjestu. Briga i govor o tome moraju nam biti više u fokusu. Sve je više sadržaja i prizora koji truju našu porodicu i njenu kompaktnost. Nije se lahko zaštiti i oduprijeti, ali ne smijemo se pustiti i predati.
Naš glasoviti učenjak, plodan pisac i autor brojnih vrijednih djela na arapskom jeziku, mostarski muftija, Mustafa Ejubović-Šejh Jujo u jednom svom djelu kaže:

اَلْحَسَنُ ما حَسَّنَهُ الشَّرْعُ والْقَبيِحُ ما قَبَّحَهُ الشَّرْعُ
„Lijepo je ono za što vjerozakon kaže da je lijepo, a ružno je ono što vjerozakon proglasi ružnim“
Šejh Jujo je bio naš ovdašnji čovjek, vršio je dužnost muftije i glavnog muderrisa u našoj Karađoz-begovoj medresi 15 godina. Odlično je poznavao vjerske propise. Čovjek svjetskog glasa i ugleda. On je dobro poznavao svoju poziciju i poziciju stvari i stvorenja oko sebe.
Draga braćo, tražimo za sebe, svoje domove i porodice ono što je lijepo i korisno, što će nam donositi Božiju milost, oprost i dobrotu. Nastojmo činiti dobra djela sebi i drugima. Čuvajmo svoja dobra djelā od svega što ih može poništiti.
Allah Milostivi kaže:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ
„O vi koji vjerujete, budite poslušni Allahu i poslušni Poslaniku i nemojte uništavati vaša dobra djela.“ (Muhammed, 33)
Može ih poništiti ono što je nevaljalo i ružno, i što je izraz nezahvalnosti na Allahovim blagodatima i njihovog iznevjeravanja. U drugom ajetu kaže:

وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
„I činite dobro, jer Allah voli dobročinitelje“
Misliti i raditi dobro je velika vrlina kojom trebamo biti okićeni. Činiti dobro, znači i raditi na mijenjanju negativnih pojava u muslimanskim kućama koliko možemo. Musliman je svjestan ove pojave i nastoji je promijeniti na bolje, činjenjem dobra sebi i drugima, upućivanjem lijepog i mudrog savjeta te ličnim primjerom.
Molimo Allaha dž.š. da nam podari snage za činjenje dobra. Molimo ga da nas uputi ispravim putem, podari svoju pomoć, milost i dobrotu. Molimo ga za zdravlje, napredak i zaštitu od iskušenja i bolesti. Amin.

mr. Dino ef. Maksumić, glavni imam
Džamija Bosanski mudžahidi, Mostar, 26.3.2021./ 13. Ša’ban 1442. h.g.