Miz Mostar Predavanja

U džamiji hadži Tere Jahja džemata Carina-Musalla u srijedu 10.06.2015. godine zavšen je ciklus 11 predavanja iz komentara posljednjih kur’anskih sura. Na samom početku programa prisutnim se obratio imam džamije Atif ef. Mujkić koji je podsjetio na važnost okupljanja u džamija sa ciljemem učenja i izučavanja Kur’ana, te je u tom smislu naveo hadis u koje Poslanik s.a.v.s poručuje: „Kada se ljudi okupe u jednoj od Allahovih kuća da uče Allahovu Knjigu i da je međusobno proučavaju, na njih se spusti smirenost, i prekrije ih milost, okruže ih meleki i Allah ih spomene među onima koji su kod Njega“.

Glavni imam Medžlisa Mostar prof. Suljo ef. Cikotić je u svome obraćanju uputio čestitke i pohvale za realizaciju ovog sedmičnog vrijednog programa ćursa Tefsira posljednih sura Kur’ana koji je trajao dva i po mjeseca, te se zahvalio svim džematilija koji su prisustvovali predavanjima i prepoznali vrijednost izučavanja Allahove knjige. Glavni imam je prisutne također upoznao i sa predstojećim ramazanskim aktivnostima od kojih je izdvojio hafisku mukabelu i komentar poruka proučenog džuza u Karađoz-begovoj džamiji i hafisku teraviju u Koski-Mehmed pašinoj džamijiu, koje će predvoditi i realizovati mladi hafizi Karađoz-begove medrese i Centra za učenje Kur’ana.

Poslije obraćanja je uslijedilo milozvučno učenje Kur’ana koje su upriličili učači prof. Jusuf. ef. Kafadar, Arnel ef. Demirović, Rijad Jazvin i Adnan Kasumačić.
Nakon proučenih dijelova Kur’ana uslijedilo je najavljeno završno predavanje posljednje kur’anske sure En-nas – Ljudi koji je održao mr. Dino ef. Maksumić, pomoćnik glavnog imama.
IZVOD IZ PREDAVANJA:
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1) مَلِكِ النَّاسِ (2) إِلَهِ النَّاسِ (3) مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (4) الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (5) مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ (6)

( 1 ) Reci: “Tražim zaštitu Gospodara ljudi,
( 2 ) Vladara ljudi,
( 3 ) Boga ljudi,
( 4 ) od zla šejtana-napasnika,
( 5 ) koji zle misli unosi u srca ljudi –
( 6 ) od džina i od ljudi!”

Uzvišeni Allah je u ovoj suri sebe opisao sa 3 svojstva: Gospodar, Vladar i Bog. On je Gospodar, Vladar i Bog svega stvorenog. Sve što je postoji pripada Njemu, sve je stvorio i svime gospodari i upravlja. Zbog toga što je Gospodar, Vladar i Bog, On poziva svoje robove koji traže zaštitu od šejtana-napasnika koji ubacuje i nabacuje zle misli, da zaštitu traže od onoga koji ima navedene osobine, od Allaha Gospodara ljudi, Vladara Ljudi i Boga ljudi, jer jedino Onaj ko je vlasnik svega može pružiti zaštitu od drugih stvorenja.
Prvo se spominje Gospodar pa Vladar pa Bog, jer je to redoslijed u uspinjanju ka višem. Naime, izraz rabb pored toga što znači gospodar koristi se i za obične ljude. Tako se u arapskom jeziku spominje u značenju: gazda, domaćin ili šef (rabbu-l-bejt- gazda, domaćim kuće itd.)

Vladarom se opisuju samo pojedinci, a oni su iznad običnih ljudi, a Bog je iznad svih vladara. Bog je jedan, neusporediv, nema sudruga ili partnera niti ikoga ravnog Sebi. Pa je time izraz ilahi-n-nasi – Bog ljudi došao na kraju ovoga redoslijeda.

Musliman treba neprestano tražiti zaštitu od šejtana koji ga neprestano prati, kako je navedeno u hadisu kojeg bilježi imam Muslim (2814) gdje Poslanik sallallahu alejhi ve sellem kaže: „
– Nema nikoga od vas a da za njega nije zadužen džin-pratilac.
– I za tebe, Allahov Poslaniče? Upitaše
– I za mene, ali me je Allah pomogao pa je prihvatio islam i podstiče me samo na dobro.
U ovome hadisu se ukazuje na postojanje džina-pratioca koji je zadužen za svakog pojedinca da ga navodi na loše misli i djela. Međutim musliman ima Gospodara ljudi, Vladara Ljudi i Boga ljudi, Uzvišenog Allaha koji je objavio sure zaštitnice od dotičnog džina negativca koji nabacuje loše misli, ideje i projekte.

U drugoj predaji koju također bilježi imam Muslim se navodi sljedeće: Aiša, Poslanikova žena, kazuje sljedeći:
Poslanik je jedne noći otišao od mene pa mi se javila ljubomora. Poslanik se vratio i vidio je šta radim i upitao me:
– Šta ti je, Aiša, jesili ljubomorna?
– Rekla sam: Kako da ja ovakva ne budem ljubomorna na tebe takvog?
– Poslanik je kazao: Zar ti je već došao tvoj šejtan?
– Upitala sam: Allahov Poslaniče, zar sa mnom ima šejtan?
– Ima.
– Upitala sam: svaki čovjek ima šejtana?
– Ima, odgovorio je Poslanik.
– Allahov Poslaniče: imaš li ti šejtana?
– Rekao je: Imam, ali me Allah pomogao protiv njega pa je primio islam.

Važno je znati da taj džin ili šejtan pratilac nema nikakvu moć ili kontrolu nad čovjekom. On samo došaptava i poziva. Čovjekova je odluka hoće li se odazvati tom pozivu ili ne. O tome nam Allah u Kur’anu govori u sljedećem ajetu:
وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ مَا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (22)
I kada bude sve riješeno, šejtan će reći: “Allah vam je prâvō obećanje dao, a ja sam svoja obećanja iznevjerio; ali, ja nisam nikakve vlasti nad vama imao, samo sam vas pozivao i vi ste mi se odazivali; zato ne korite mene, već sami sebe, niti ja mogu vama pomoći niti vi možete pomoći meni. Ja nemam ništa s tim što ste me prije smatrali Njemu ravnim.” Nevjernike sigurno čeka bolna patnja. (Ibrahim 22 )

Vesvaas- je ime za šejtana. A vesvesa je zla misao i skriveno došaptavanje.
Hannas je onaj koji se skriva ali uvijek vraća. To je također jedno od šejtanovih osobina. Šejtan čovjeku prenosi loše misli, a kada čovjek spomene Allaha i zatraži zaštitu kod Allaha učenjem euze, i ove dvije posljednje kur’anske sure, šejtan se udalji i sakrije,a potom se ponovo vraća čim čovjek postane nemaran nasprem spominjanja Allaha i ibadeta generalno.
Imam Ahmed prenosi od Ibn-Abbasa da je rekao: ”Došao je neki čovjek kod Allahovog Poslanika, s.a.v.s., pa mu je rekao: ‘O Allahov Poslaniče, ja u sebi zamišljam neke stvari, a draže mi je da padnem sa neba nego da to i spomenem.’ Poslanik reče: ‘Allahu ekber (Allah je najveći), Allahu ekber, elhamdu lillah (hvala Allahu) koji je šejtanske spletke sveo na nanošenje loših misli.’” Hadis bilježe Ebu-Davud i Et- Tirmizi.

“Prenosi Ebu Hurejre da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: Kada ezan zauči, šejtan bježi, i dok bježi nešto brblja da nebi čuo ezan, pa kad ezan završi on dođe opet, pa kad se zauči ikamet on opet bježi, pa kad završi opet dođe i onda ometa klanjača pa mu govori : “sjeti se ovog, sjeti se onog” čega se nije mogao sjetiti, pa tako čovjek ostane da ne zna koliko je rekjata klanjao, pa neko od vas nebude znao koliko je klanjao neka uradi dvije sedžde dok bude na zadnjem sjedenju.”

Zle misli-vesvese koje šejtan ubacuje u prsa ljudi su mnogobrojno. Najgore su one kojima želi upropastiti iman, ubaciti sumnje u osnovna pitanja vjere, zatim po zlu su one koje pozivaju na griješenje, lijenost u izvršavanju ibadeta, ubacivanje rijaluka (pokazivanja pred ljudima) u dobrim djelima kako bi djela bila upropaštena, ubacivanje samodopadljivosti itd. U vesvesu spada i smatranje dobrih dijela preteškim kao i zavist, mržnja, ljutnja itd.

Zle misli se suzbijaju i liječe na tri načina:

1. Neprestanim spominjanjem Allaha.
2. Čestim traženjem utočišta i zaštite kod Allaha učenjem ove dvije sure.
3. Suzbijanje zlih misli sa čvrstom odlukom na neodazivanju Šejtanu.