Na osnovu instrukcija Rijaseta Islamske zajednice (IZ) u Bosni i Hercegovini Medžlis IZ-e Mostar protekle sedmice reorganizirao je održavanje mektepske nastave i prilagodio je novonastalim društvenim okolnostima. Prema preporuci glavnog imama mr. Dine ef. Maksumića mualimi su u dogovoru sa roditeljima i polaznicima nastavu prilagodili mogućnostima viber i drugih informatičkih aplikacija. U tom smislu svaki muallim je formirao svoju viber grupu zavisno od starosne dobi i razreda koji djeca pohađaju.
Odziv polaznika u Mektebu „Vrelo znanja“ kako naglašava muallim Almir ef. Hondo je na zadovoljavajućem nivou. On je primijetio da je kod djece, budući da se i nastava u osnovnim školama održava na isti način, primjetna doza prezasićenosti ovog načina obrazovanja, što naglašavaju i roditelji. Ipak, kaže Hondo, raduje činjenica da su djeca, i pored brojnih školskih obaveza, bila obradovana pozivom od efendije i inicijativom za pokretanje online mekteba. Na časovima ef. Hondo je naglasio važnost očuvanja fizičkog i mentalnog zdravlja i obaveznog poštivanja propisanih mjera, istrajno njegovanje higijenskih navika, što je sve u skladu s našom plemenitom vjerom.
U džematu Podgorani, Prigrađani Humi mektepska nastava je počela 25. marta. Pored aplikacije vibera koristili su i aplikaciju zoom. Izradili su grupe za roditelje i za polaznike mektepske nastave. Podijeljeni su u pet grupa kako bi mualim mogao ostvariti direktne online pozive i kako bi svi učenici kroz grupe mogli učestvovati u izvođenju časa. U sklopu online nastave muallim Admir ef. Čopelj održava časove Kur’ana i tedžvida za učače Kur’ana i časovi sufare, a za najmlađe polaznike učenje kur’anskih sura. Časovi su, ističe, interesantni i puni entuzijazma. Primijetio je da su i djeci i mauallimu ti časovi više nego zanimljivo iskustvo. Napominje da je odziv učenika odličan i da su roditelji, kao i učenici, zadovoljni novim načinom rada. „Svaki dan se roditelji javljaju i prijavljuju svoju djecu za online mekteb“, kaže ef. Čopelj. U ovom džematu online mektepska nastava se izvodi 6 dana u sedmici, a prijavljeno je 81 dijete.
Polaznici mektepske nastave u džematu Brankovac zajedno sa svojim muallimima, hfz. Jusuf-ef. Bećojom i Sanjin-ef. Šahićem, prve časove u novonastalim okolnostima održali su 26 i 29 marta ove godine putem video poziva preko društvenih mreža. Hafiz Jusuf ef. Bećoja koristio je individualni metod rada, zbog kvalitetnije obrade nastavnog gradiva i posvećenosti svakom polazniku ponaosob. Nastava je bila organizirana i koncipirana na način da se u trajanju od pola sata polaznici pojedinačno preslušavaju. Nastava je, zbog školskih obaveza djece, organizirana u period od 10 sati ujutro do 19-20 navečer. Polaznici su bili unaprijed obaviješteni o njihovom terminu preslušavanja kako bi se kvalitetnije stigli pripremiti. Hafiz Bećoja naglašava da se ovakav vid održavanja nastave u određenim slučajevima može primjenjivati i u normalnim okolnostima rada. Porukom Jusuf ef. Bećoji zahvali su i roditelji na ovoj inicijativi. Irma Ćupina mu je kazala kako je bitno da se u ovim vremenima održe veze i komunikacije koje su ranije imali, da je sve ovo novo te da će svi iz ovoga nešto novo naučiti. Pohvale za organizaciju nastave korištenje tehnologije u te svrhe s oduševljenjem je primila majka polaznika Lejla Mezit Močević koja kaže da je na taj način pokrenut inovativan način odnosa spram vjere. Azra Šunje napisala je da njen sin jedva čeka kad će ga efendija pozvati. Polaznice mekteba u Brankovcu, sestre Nadija i Asja Frko napisale su da je ovaj vid nastave odličan i zanimljiv. Premda im nedostaju prijateljice i prijatelji kažu da im je u svakom slučaju super jer uče o svojoj vjeri i znaju da su na pravome putu.
Mualim u džamiji Nesuh age Vučjakovića Sanjin ef. Šahić na već opisan i sličan način održava mektepsku nastavu. Polaznike od 1 do 3 razreda preslušava pojedinačnih putem video poziva, a učenike od 4 do 8 razreda preko aplikacija viber i google classrooma. Organizirani su u tri grupe: Ilmihal 4, ilmihal 5 i 6 i ilmihal 7 i 8.
Mektepska nastava u džematu Donja Drežnica osim viber grupe organizirana je i preko džematske facebook stranice na kojoj međusobno razmjenjuju poučne sadržaje. Muallim Eldis ef. Balić polaznike ispituje online pozivima. I on je primijetio prednost svrsishodnijeg pristupa u pojedinačnom radu sa djecom. Odziv polaznika, naglašava, je na zadovoljavajućem nivou.
U džematu Vrapčići većina nastavnog gradiva obrađuje se tokom vikenda. Radnim danima više su posvećeni sufari i učenju Kur’ana časnog. Muallim Said ef. Vrce kaže da je već nekoliko polaznika mekteba završilo sufaru i počelo sa učenjem Kur’ana. Nastavu organiziraju preko aplikacije “Viber” (videopoziv), pojedinačno sa svim učenicima koji imaju mogućnosti da prate ovakav vid nastave. Roditelji su i u ovom džematu pozitivno reagirali na ovakav vid edukacije obzirom na novonastale okolnosti. Ef. Vrce naglašava da je odziv djece je dobar i da je pohađa većina upisane djece. I on primjećuje prednosti u radu putem online platformi jer se pojedinačno može više posvetiti svakom učeniku. Nastavni program baziran je na planiranom gradivu završnih ispita i obavljanju pet dnevnih namaza.
Komunikacija putem društvenih mreža u džematu Potoci, Lišani i Željuša aktivna je već nekoliko godina. Pojavom epidemije korona virusa, i obustavom nastave u džamijama, prema instrukcijama viših organa IZ-e i u skladu sa novonastalom situacijom samo su je dodatno „oživili“, aktivirali i prilagodili. Džematski imam Ammar ef. Čopelj se od prvog dana stavio na raspolaganje svoj djeci i njihovim roditelje. Nastavne jedinice i lekcije, prethodno pripremljene od strane vjersko-prosvjetne služne Medžlisa IZ-e Mostar on šalje na pojedinačne račune i grupe. Uz to još kao edukativni sadržaj prilaže kvizove, video klipove, savjete, prijedloge, tekstove dova, sura, poruka o dobročinstvu i poslušnosti roditeljima. Sa žaljenjem konstatuje da zainteresiranost roditelja nije na nivou na kojem bi trebao biti, jer je izosatla češća interakcija. Ipak dosta njih je pokazalo punu zainteresiranost.
U ranoj fazi prilagođavanja na mektepsku nastavu zabilježeni su pozitivni rezultati i u džematu Gubavica, gdje je nastava organizirana u redovnim terminima. Zapažanja muallima Abaz ef. Tule su dobra, a odziv djece je zadovoljavajući.
Zbog zauzetosti roditelja, uglavnom uposlenih u aktivnim službama, organizacija mektepske nastave nije na zavidnom nivou u džematu Cernica. Džematski imam Enver ef. Husnić naglašava da su, ondje gdje se moglo, u zajedničkoj interakciji sa roditeljima, dogovoreni su prvi zadaci i održava se mektepska nastava u skladu sa predviđenim nastavnim planom i programom.
Viber grupa polaznika mektepske nastava u džematu Dračevice formirana je 23.03.2020. godine. Muallim Mirsad ef. Fale je od tada u stalnom kontaktu sa polaznicima. Osim obrade nastavnih jedinca, redovno im daje domaću zadaću. Učenje Kur’ana i sufare organizirano je kao i u većini mekteba putem pojedinačnih video poziva. Na facebook stranici džemata redovno se ažuriraju korisni sadržaji i informacije koje pristižu sa nivoa Rijaseta, Muftijstva i Medžlisa.
Muallimi i muallima u džematu Zalik Šefik ef. Čavčić, Šahza hanuma Čavčić i Adnan ef. Jakirović već ranije su bili pripremili gradivo za svaku mektebsku godinu posebno, pitanja i odgovore. Osnova tih materija je bila gradivo za završne ispite. Objavili su ih na viber grupi „Mekteb Zalik“ koja već nekoliko godina funkcioniše, sa pojašnjenjem da svaki polaznik ponavlja i čita gradivo iz svoje godine. Pojasnili su da će u narednom periodu, putem poziva na viber provjeravati da li su polaznici postupili prema uputama i ponavljali gradivo. Roditelji su jako lijepo prihvatili ovu inicijativu, a neki od njih i na grupi objavili: “Imate punu podršku za dosadašnji i budući rad, da Vas Allah dž.š. nagradi.“ „Sve čestitke za nastavak mektebske online nastave koji je primjeren i preporučen u ovakvim situacijama… Elhamdulillah!“ Tokom poziva i komunikacije sa djecom redovno provjeravaju čitaju li djeca ponuđeno gradivo, da li su zaboravili naučeno, savjetuju da klanjaju redovno namaze, da redovno uče Kur’an u prisustvu ukućana. U džematu Zalik orgnanizirali su učenje hatme. Svaki dan se prouči svih 30 džuzeva. Hatmu uče džematlije, a među njima su i neki izrasliji polaznici mekteba, tako da i na taj način učestvuju u džematskim aktivnostima i redovnom učenju Kur’ana. Bivši polaznici mekteba, koji su sada odrasli, uključili su se u džematske aktivnosti i od samog početka krize i redovno obilaze džematlije koji spadaju u rizične skupine, te im nabavljaju potrebne stvari, hranu, lijekove, plaćaju račune. Također u saradnji sa Merhametom posjećuju socijalno osjetljive porodice i donose im pomoć.
U džematu Donja Mahala aktuelna situacija je utjecala da se na online mektepsku nastavu prijave i ona djeca koja ranije nisu pohađala mekteb. Jusuf ef. Kafadar, kao i drugi muallimi se konsultirao sa roditeljima, formirao grupe na društvenim mrežama. U ovom mektebu ranije je bilo upisno 62 polaznika od kojih je njih 45 bilo redovno. Ef. Kafadar kaže da je u redovnom kontaktu sa 56 učenika. Svima je dao zadatke, poslao literaturu. Osim redovnih termina djeca se mogu javiti kad god to žele za preslušavanje, posebno oni koji uče u Kur’anu, pa i više pute tokom dana. Koristi se ilmihalima, priručnicima hafiza Arnauta ali i izrađuje svoje autorske priloge putem youtoobe kanala.
I muallim u džamiji Ahmed age Lakišića Enes ef. Hujdur bilježi dobre odziva djece i zainteresiranosti roditelja. Prve časove organizirao je tokom prošlog vikenda. Nastava je organizirana od 10:30 do jacije. U rad ovog mekteba uključeni su svi upisani polaznici, njih 20-tero. Ostavio je mogućnost da ga polaznici kontaktiraju u bilo koje vrijeme. I kod Enes ef. je dominantan individualni pristup komunikacije sa djecom. On na kraju kaže da su djeca jako radosna zbog mekteba.
Odzivom djece da pohađaju mektepsku nastavu zadovoljan je i Idriz ef. Agović, imam u džematu Carina. I njemu i djeci je ovo novo iskustvo, no cijeli proces ide zadovoljavajućim tokom. I u ovom online mektebu roditelji aktivno učestvuju u organizaciji nastave i usvajanju nastavnog gradiva.